Poikkeuksellinen vuosi

Vuoden 2020 tulen muistamaan tulevaisuudessa monella tapaa erikoisena vuotena. Tammikuun alussa en olisi voinut arvata, miten pieni COVID-19 -virus tulisi muuttamaan arkeamme niin täällä Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. Maaliskuun 16. päivä Suomessa alkoivat koronavirustilanteesta johtuvat poikkeusolot, jotka siirsivät kouluopetusta etäopetuksena tapahtuvaksi, keskeyttivät kansalaisopistojen harrastustoimintapiirit sekä sulkivat kahviloita, ravintoloita, kirjastoja ja monia muita julkisia tiloja.

Työsuhteeni täällä seurakunnan palveluksessa alkoi 1.4.2020, kun nämä poikkeusoloista johtuvat rajoitukset olivat käytössä. Myös seurakunnan työntekijöillä oli mahdollisuus tehdä töitä etänä. Henkilökunnan kokouksiin sekä muihin kokouksiin osallistuimme Microsoft Teams:lla sähköisesti. Itse en etätyötä tehnyt, kun vasta taloon tulleena vielä perehdyin tuleviin taloushallinnon työtehtäviini ja talon tapoihin.

Striimaus terminä tuli minulle hyvin tutuksi, kun Haapaveden seurakunnan jumalanpalveluksia ja joitakin muitakin tilaisuuksia striimattiin Paikallistv:hen, josta seurakuntalaiset niitä pystyivät seuramaan etänä kotoa käsin.

Rajoitusten tultua voimaan keväällä ja monien julkisten tilojen sulkiessa tuolloin ovensa, oli varsin outoa liikkua kaupungilla tai kylillä, kuten täällä on tapana sanoa. Katukuvassa ei juurikaan näkynyt ihmisiä ja turvaetäisyydet pyrittiin pitämään niin kaupassa käydessä kuin työpaikoillakin. Kyläily sukulaisten ja tuttavien luona tyrehtyi lähes kokonaan ja jokainen oli omissa oloissaan kotonaan.

Siksipä minusta olikin ilo huomata, että luonnossa vuoden kierto jatkui ennallaan. Päivät pitenivät, aurinko paistoi ja muuttolinnut palasivat etelästä takaisin tänne koti- Suomeen. Aamuisin töihin lähtiessäni, pihallani kuului lintujen kaunis aamukonsertti ja se piristi kummasti mieltäni. Ennen juhannusta oli hyvin aurinkoista ja helteistä, mikä tiesi marjojen kukinnalle hyvää. Tänä vuonna olikin hyvä marjavuosi ja pakastimeenkin sai kerättyä marjoja talven varalle.

Kesän aikana rajoituksia lievennettiin ja julkiset tilat saivat avata ovensa lievennetyt kokoontumisrajoitukset huomioiden. Erilaisia tilaisuuksia ja juhliakin kesän ja alkusyksyn aikana järjestettiin, mikä piristi ihmisten mieliä heidän saadessaan tavata toisiaan pitkän tauon jälkeen. Syksymmällä tilanne kuitenkin muuttui huonompaan suuntaan ja turvavälien pitämisen ja käsien desinfioimisen lisäksi annettiin maskisuositus.

Vuoden kääntyessä jo lopulleen mietin sitä, miten pitkään tämä koronapandemia kestää. Sitä ei meistä kukaan voi tietää etukäteen, mutta omalla toiminnallamme voimme pyrkiä ehkäisemään taudin leviämistä. Muistetaan turvavälit, pestään ja desinfioidaan kätemme sekä käytetään maskia. Siten pidämme huolta toisistamme ja pysymme terveempinä. Ja pidetään yllä toivoa paremmasta huomisesta.

Rauhallista adventin aikaa ja hyvää loppuvuotta 2020 kaikille!

Eini Vierimaa
Taloussihteeri