Seurakuntalaisia jumalanpalveluksessa Haapaveden kirkossa

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Jumalanpalvelus on seurakunnan elämän ja toiminnan sydän. Jumalanpalvelus, messu tai sanajumalanpalvelus järjestetään Haapaveden kirkossa sunnuntaisin ja pyhäpäivisin pääsääntöisesti klo 10. Olet sydämellisesti tervetullut!

Haapaveden kirkko ja seurakuntakeskus sijaitsee osoitteessa Tähtelänkuja 5. Tarkemmat tiedot jumalanpalveluksista löydät paikallislehdistä kirkollisista ilmoituksista ja näiltä kotisivuilta.

Jumalanpalvelukset ovat kuultavissa suorana osoitteessa http://www2.ylivieskanseurakunta.fi/tiedostot/nettiradiot_yka.html

Messu

Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista. Kolmiyhteinen Jumala, joka on pyhä ja salattu, hyvyydessään tulee luoksemme, antaa meille itsensä ja lahjansa sanassa ja sakramenteissa. Viettäessään ehtoollista seurakunta muistaa Kristusta ja kiittää Jumalaa kaikista hänen teoistaan. Ehtoollinen antaa voimaa arjen keskelle ja kutsuu seuraamaan Kristusta ja rakastamaan lähimmäistä. Ilmestyskirjan kuvan mukaan ehtoollinen on Karitsan hääateria, jolle kilvoittelava seurakunta kokoontuu yhdessä jo taivaan ilossa olevan riemuitsevan seurakunnan kanssa (Ilm. 19: 7–9).
Sanajumalanpalveluksessa keskitytään Jumalan Sanaan ja rukoukseen.

Viikkomessu sisältää ehtoollisjumalanpalveluksen keskeiset osat pelkistetyssä muodossa. Viikkomessussa on tilaa hiljaisuudelle, mietiskelylle ja vapaalle rukoukselle. Viikkomessua vietetään harvakseltaan sunnuntai-iltana ja joinakin arkipäivinä.

Perhekirkko

Perhemessua tai perhekirkkoa vietetään 4–6 kertaa vuodessa erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Pysyviksi ovat muodostuneet Mikkelinpäivä ja adventti sekä laskiainen ja palmusunnuntai. Huhtikuussa vietetään pyhäkoulujuhlaa. Perhemessu tai perhekirkko alkaa aina klo 11. Perhemessun suunnittelussa ja toteutuksessa korostuu lasten näkökulma.

Luontokirkko

Luontokirkko/-messu on ulkona luonnossa järjestettävä jumalanpalvelus. Luontokirkot kutsuvat jumalanpalvelukseen kaikkina kirkkovuoden ajankohtina, kesäisin useammin, mutta myös talvi luo upean ympäristön. Luontokirkossa voit hiljentyä myös yksin tai yhdessä ystäväsi kanssa. Luontokirkkoja vietetään Korkattivuorella, Mieluskylän Sysirannassa ja Haralammella, Joutennivassa, Karsikkaan Vähämäessä, Ainalissa ja Aakonvuorella. Luontokirkot toimitetaan kauniissa luonnonympäristössä, joihin on esteetön kulku. Luontokirkkopaikoista kirkoksi on vihitty Aakonvuoren Metsäkirkko. Sinne kuljetaan toistaiseksi latu-uraa pitkin, mutta varsinainen kirkkopolku valmistuu piakkoin. Reitti lähtee Aakonmajalta.

Kinkerit

Kinkereitä (kyläilta) sivukylillä 13-14  sekä keskustassa yhdet kinkerit. Kinkerit pidetään yleensä alkuvuonna tammi-huhtikuussa. Kinkereillä keskustellaan vuosittain eri aiheista/teemasta. Kahvitellaan ja myös arvontaa, tuotto oman kylän diakoniatoimikunnalle tai seurakunnan diakoniarahastoon.  Kinkerit muilta kyliltä päättyneet tältä vuodelta (2024),  paitsi Kevätkinkerit Rytkynrannassa su 19.5. 2024 klo 18 .

Tehtäviä vapaaehtoisille

Jumalanpalvelusryhmät toimivat ja kutsuvat uusia seurakuntalaisia vastuunkantoon. Jumalanpalvelusryhmät ovat muodostuneet ryhmän vetäjien ympärille. Vuodelle 2020 on tavoitteena saada kahdeksan aikaisemman ryhmänvetäjän rinnalle kaksi uutta ryhmänvetäjää, jotka kokoavat ympärilleen ryhmän. Sinä voit myös ilmoittautua ryhmänvetäjäksi ja koota oman ryhmäsi. Ryhmänvetäjät kokoontuvat kolmesti vuodessa, ryhmäläiset harvemmin.

Jumalanpalvelusryhmä kokoontuu suunnittelemaan jumalanpalveluksen edeltävänä keskiviikkona klo 17 kirkkoherranvirastoon. Ryhmän jäsenet vastaavat jumalanpalveluksen erilaisista palvelutehtävistä. He toimivat kirkonpalvelijoina, tekstin- ja rukouksen lukijoina, ehtoollisen avustajina, kirkkokahvien järjestäjänä.

Aakonvuoren Metsäkirkko, jossa on puupenkit ja puinen alttari. Kaksi nuorta istuu penkillä.
Aakonvuoren Metsäkirkossa voi käydä hiljentymässä.

Suntio
Hautauspalvelut Kiinteistöpalvelut