Betlehemin Rauhantuli - Rauhanviesti 2023

”Ootko kulkenut sä sadepilven alla” kysytään vanhassa laulussa, joka monelle retkeilijälle on tuttu hengenkohottaja huonossa säässä, kun vesi virtaa pitkin vaatteita ja matkaa on vielä jäljellä. Tilanteessa kysytään päättäväisyyttä ja jaksamista. Pitää muistaa tarkistaa, että vaelluskumppanitkin jaksavat. Ehkä pitää jakaa taakkoja uudella tavalla, jotta päästään eteenpäin.

Kulunut vuosi on tuonut tonneittain tummia pilviä maailman taivaalle. Monessa paikassa ei myrsky meinaa hellittää. Ihmiset ovat joutuneet olosuhteisiin, joissa kysytään päättäväisyyttä ja jaksamista, mutta joissa selviäminen ei ole enää vain reippaasta asenteesta kiinni. Aikuiset ja lapset, vanhat ja nuoret elävät oloissa, joissa ei oikeasti voi elää ja joissa yksittäinen ihmiselämä uhrataan suurempien voimien taistelussa.

Maailma palaa ja yksi viimeisimmistä leimahduksista aiheutui Betlehemin rauhantulen syntysijoilla. Rauhantuli on matkannut läpi maiden mantujen, joissa rauhan ja hyvän tahdon viestit sekoittuvat pelkoon ja vihaan. Näitä tummia pilviä ei lauleta pois, eikä niistä selvitä kahta reippaammalla askelluksella.

Siksi rauhantulen viesti on tänä vuonna erityisen tärkeä. Se ei ole mikä tahansa liekki talven pimeyden keskellä. Se on tullut tänne meille Pohjolan perukoille kädestä toiseen siirtyen. Ihmiseltä ihmiselle, maiden, kielten ja kulttuurien rajat ylittäen. Tänä vuonna rauhantuli muistuttaa kovin konkreettisesti, että kukaan ei täällä elä yksin. Maailma on yhteinen ja lähimmäisen hätä koskettaa myös meitä.

Juuri tänä vuonna rauhantuli muistuttaa, että rauhasta on unelmoitu vuosituhansia ja että unelma on yhteinen. Se muistuttaa, että ne, joilla on etuoikeus jaksaa ja pärjätä voivat ottaa muidenkin taakkoja harteilleen, ja että rauhantulen äärelle voi kuka tahansa hiljentyä muistamaan sitä erityistä rauhaa, josta Betlehemin tuli on aina meitä muistuttanut. Se liekki palaa eikä sammu.

Partiojohtaja Heidi Jokinen

Lisätietoja Betlehemin Rauhantulesta osoitteesta https://lounaissuomi.partio.fi/betlehemin-rauhantuli/

Mikä on Betlehemin Rauhantuli?

Jo yli tuhat vuotta on ikuinen tuli palanut Betlehemissä, Jeesuksen syntymäpaikalle rakennetussa kirkossa. Halki Euroopan kulkeva Betlehemin Rauhantuli on perinne, joka sai alkunsa vuonna 1986. Siitä lähtien on itävaltalainen lapsi noutanut liekin Jeesuksen syntymäpaikalta ja lähettänyt sen matkaan.

Eri maiden partiolaiset ovat vuodesta 1988 alkaen ottaneet perinteekseen Rauhantulen kuljetuksen joulunaikana kirkkoihin, vanhustentaloihin, päiväkoteihin, kouluihin, sairaaloihin, vankiloihin, myyjäisiin, lippukuntien joulujuhliin ja erilaisiin tapahtumiin muistuttamaan rauhan tärkeydestä.

Rauhan ja valon liekillä on paikkansa myös yksittäisten ihmisten kodeissa. Sen viesti ylittää kansallisuuksien, uskontojen ja poliittisten vakaumusten rajat. Liekin vastaanottajan ei tarvitse olla partiolainen, vilpitön halu vastaanottaa viesti riittää.

Betlehemin Rauhantulta ei ole tarkoitus pitää salassa itsellä, vaan jakaa eteenpäin, jotta mahdollisimman moni pääsee osalliseksi liekin sanomasta. Rauhantulen voi käydä hakemassa itselleen jouluksi kirkkoherranviraston ovella olevista lyhdyistä. Siunattua adventin ja joulun aikaa!