Perusasioiden parissa

Tämän viikon (vk14) jumalanpalveluksen otsikkona on: ”Ylösnousseen todistajia”. Toiselta nimeltään ”valkoisten vaatteiden sunnuntai” Kannettuaan koko ”valkoisen viikon” kasteessa saamaansa valkoista vaatetta kastetut pukeutuivat nyt jälleen tavalliseen arkiasuun. Heidän tehtävänsä oli tästä lähtien todistaa jokapäiväisessä elämässään ylösnousseesta Vapahtajasta ja hänessä täyttyneestä Jumalan lupauksesta. Tämä lupaus pysyy lujana silloinkin, kun ihminen heikkoudessaan epäilee sitä.

Olemme siis siirtyneet pääsiäisen jälkeiseen arkeen ja perusasioiden pariin. Siitä on kysymys laajemmin myös tämänhetkisessä elämässä varoessamme koronaviruksen saamista tai siitä toipuessa. Pitää keskittyä perusasioiden hoitamiseen. Samalla se muistuttaa meitä tarpeesta keskittyä nyt perusasioiden ja välttämättömien asioiden hoitamiseen, helppous ja mukavuus pitää jättää hetkeksi sivuun. Kaikilla meillä lienee toive päästä mahdollisimman pian takaisin normaaliin elämään.

Kevät on odottamista uuden kasvun ilosta, jospa se toisi meille myönteistä ajattelua näiden poikkeusaikojen keskelle, on syy odottaa jotain parempaa. Iloisin mielin kesää ja valoa kohti.

Janne Mäkinen
kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsen