”Niin kuin linnunpoikaa, joka kurkkii pesästään, meitäkin nyt tuuli kutsuu lentämään. Siivet saimme Jumalalta, siivet sydämeen. Lentää saimme valoon, lentää vapauteen.”

Nämä laulunsäkeet kuultiin jälleen viime kesänä monessa kodissa, kun kiersimme isosten kanssa konfirmaatiojuhlissa. Rippikoululaisten kotien pihalla kysyn isosilta, mitä lauletaan ja vastaus monesti sama: ”Olet vapaa.” –Ja mitkä sopisivatkaan paremmin rippikoulun päätössanoiksi.

Vapaus ei ehkä kuitenkaan aina tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan kristityn elämästä. Kun itse olen kysynyt vaikkapa rippikoululaisilta, mitä heillä tulee mieleen Jeesukseen uskovasta ihmisestä, sisältää vastaus yleensä erinäisen määrän velvoitteita, käskyjä ja kieltoja. ”Pitää käydä kirkossa eikä saa käyttää meikkiä eikä juoda alkoholia” jne.

Yhteiskunnallisella tasolla olemme koko ajan pyristelemässä pois kristinuskon asettamista raameista kuten sunnuntain ym. kristillisten pyhien pyhittämisestä lepopäiviksi tai koululaisten oikeudesta oppia ja harjoittaa uskoaan. Jokaisella on vapaus olla uskomatta ja vapaus elää kuten itse haluaa.

Tänä päivänä uskonnonvapaus Suomessa on huipussaan. Kukaan ei kavahda kaveria, joka kertoo uskovansa Suomalaisiin muinaisjumaliin. Samoin vaikkapa buddhalaisuuteen kääntyneeseen suhtaudutaan positiivisen kiinnostuneesti. Sen sijaan usko Jeesukseen saa aina saman vastaanoton: ”Ookko nää joku hihhuli?” tai ”Nyt se on menny sekasi!” –Ja niin kai sen täytyy ollakin, sillä ei kai kukaan järkevä ihminen luovu kaikesta hauskasta ja ala kuluttamaan aikaansa kirkossa ja seurakunnan jutuissa vapaaehtoisesti?

Huomaamatta monelta jää, että moniin uskontoihin kuuluu pitkät listat velvoitteita ja kieltoja, joita tekemättä ei usein edes pääse liikkeen jäseneksi, puhumattakaan pelastuksesta tai täydellistymisestä tai miksi sitä missäkin uskonnossa kutsutaan. Kyse on rituaaliuskonnosta.

Itse asiassa kristinusko on usko, joka ei vaadi rituaaleja. Usko Herraan Jumalaan ja lähimmäiseen syntyy Jumalasta. Tarvitaan vain uskoa ja senkin saa lahjaksi. Helppoa, eikö totta! Pysykää totuudessa ja rakkaudessa. Raamattu ei tietenkään tarkoita sitä, että saisimme tehdä mitä lystää, se on vääränlaista vapautta – synnin addiktiota. Kristus vapautti meidät synneistä, ei tekemään syntiä.

Mutta ollaksemme kristittyjä, luterilaisia tai vaikkapa Haapaveden seurakunnan jäseniä meidän ei tarvitse suoriutua mistään testistä. Näin on myös pelastuksen laita, pelastumme yksin armosta, yksin Jeesuksen tähden. Ei siksi, että käymme kirkossa tai emme käytä tupakkatuotteita. Raamattu lupaa, että: ”Vapauteen Kristus meidät vapautti.” (Gal.5.1) Jeesus kuoli minun tähteni, usko siihen antaa todellisen vapauden, sydämen vapauden.

Juho Heikkilä
Nuorisotyönohjaaja