Ympäristökasvatus

Kirkon ympäristökasvatuksen perusta on Raamatun luomiskertomuksessa. Jumala on kaiken luoja ja ylläpitäjä. Hänen lahjansa kutsuu meitä kiitokseen. Jokainen seurakunnan jäsen ymmärtää, että hän on osa luomakuntaa ja hänen toiminnallaan on vaikutus ympäristöön. Raamatun opetuksen mukaisesti opettelemme kohtuullista elämäntapaa. Ohjenuoran seurakunnan ympäristökasvatuksessa muodostaa kirkon ilmasto-ohjelma Kiitollisuus – kunnioitus – kohtuus. Ympäristöasiat ovat meille tärkeitä ja osa päivittäistä toimintaa.

Haapaveden seurakunnalle on myönnetty Kirkon ympäristödiplomi joulukuussa 2018. Diplomi on  voimassa 2018–2022.

”Jumalan sanalla syntyi kerran autioon ja tyhjään paratiisi. Elämä puhkesi kukoistukseensa. Kaikkea tätä Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan. Monet ihmiset ponnistelevat paremman huomisen puolesta ja me voimme olla tässä ponnistelussa pienillä teoilla mukana. On aika siirtyä sanoista tekoihin. Kiitollisuus ja kunnioitus johtavat kohtuuteen. Tähän olemme valmiit niin yksilöinä kuin yhteisönä.” (Ote ympäristöohjelmasta, kirkkoherran tervehdyksestä Viljelemään ja varjelemaan.)

Haapaveden seurakunnan ympäristökasvatussuunnitelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf).

Kirkon ympäristödiplomin logo, jossa on ruskea kirkko kukkulalla